Polska w Unii Europejskiej – Być obywatelem Unii Europejskiej
Scenariusz lekcji
Pytanie kluczowe:
Jestem Polakiem czy Europejczykiem?
Faza wprowadzająca
- Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanietematu lekcji.
- Nauczyciel przedstawia cele zajęć, a następnie zapisujena tablicy pytanie kluczowe.
Faza realizacyjna
- Formy i metody pracy: praca z podręcznikiem, praca w parach, praca z tablicą multimedialną.
− Uczniowie w parach wykonują zadania 1. i 2. z kartypracy.
− Uczestnicy zajęć sprawdzają poprawność przygotowanych rozwiązań na podstawie mapy Państwa członkowskie Unii Europejskiej wyświetlonej na tablicy multimedialnej. W razie konieczności nauczyciel koryguje odpowiedzii wyjaśnia pojawiające się wątpliwości.
- Formy i metody pracy: praca z podręcznikiem, wykorzystanie technologii informacyjnej (Internet), praca indywidualna, praca w parach ,praca z tablicą multimedialną.
− Uczniowie zapoznają się z tekstem Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej z podręcznika/wyświetlonym na tablicy multimedialnej.
Następnie wykonują podane polecenia:
- Podaj rok, w którym Polska przystąpiła do UniiEuropejskiej.
- Wyjaśnij, dlaczego proces integracji Polski z EuropąZachodnią mógł się rozpocząć dopiero po 1989 roku.
− Uczestnicy zajęć wykonują w parach zadania 3.i 4. z karty pracy. Potrzebnych informacji szukają w Internecie –możliwość wykorzystania telefonów komórkowych.
− W razie potrzeby nauczyciel koryguje odpowiedzipodawane przez uczniów i wyjaśnia wątpliwości.
- Formy i metody pracy: krótki wykład, praca z podręcznikiem ,praca z tablicą multimedialną.
Nauczyciel omawia schemat Obywatelstwo Unii Europejskiej wyświetlony na tablicy multimedialnej. wyjaśnia, w jaki sposób uzyskuje się obywatelstwo unijne i jakie wynikająz niego uprawnienia.
- Formy i metody pracy: praca z podręcznikiem, pracaindywidualna, praca w parach.
− Uczniowie zapoznają się z fragmentem Swobodny przepływ osób z podręcznika. Następnie wykonująpolecenie: Wyjaśnij, jakie korzyści wynikajądla obywateli polskich z obowiązującej w UE zasady swobodnego przepływu osób.
− Uczestnicy zajęć pracują w parach: zastanawiają sięnad tym, jakie zagrożenia dla państwa i społeczeństwapolskiego może generować zasada swobodnegoprzepływu osób, a następnie prezentują swoje stanowisko.Nauczyciel podsumowuje ich wypowiedzii koryguje ewentualne błędy.
- Formy i metody pracy: praca indywidualna.
Uczniowie formułują argumenty uzasadniające tezę,że można pogodzić różne tożsamości – być jednocześniePolakiem i Europejczykiem.
Praca domowa
Uczniowie odszukują w dostępnych źródłach (min, w zasobach Internetu) informacje na temat strefy Schengen, a następnie wykonują następującepolecenia:
− Podaj rok, w którym Polska wstąpiła do strefy Schengen.
− Wymień nazwy państw członkowskich Unii Europejskiej,które nie należą do strefy Schengen.
Karta pracy
Polska w Unii Europejskiej
- Które państwa sąsiadujące z Polską należą do Unii Europejskiej?Wpiszcie do tabeli ich nazwy i cyfry, którymi zostały oznaczone na mapie.
Nazwa państwa |
Cyfra |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Podajcie nazwy państw sąsiadujących z Polską, które przystąpiły do Unii Europejskiej w 2004 roku.
_____________________________________________________________________
- Znajdźcie w dostępnych źródłach informacje dotyczące referendum ogólnokrajowego w sprawie przystąpieniaPolski do Unii Europejskiej. Następnie odpowiedzcie na podane pytania.
- Jak brzmiało pytanie, na które odpowiadały osoby uprawnione do uczestnictwa w referendum?
_____________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
- Jaki odsetek uprawnionych do głosowania wziął udział w referendum?
__________________________________________________________________________________
- Referendum w sprawie wejścia Polski do Unii Europejskiej odbyło się po podpisaniu traktatu akcesyjnego,czyli umowy międzynarodowej będącej prawną podstawą przystąpienia państwa do wspólnoty. Odszukajciew dostępnych źródłach informacje dotyczące traktatu akcesyjnego i odpowiedzcie na pytania.
- Gdzie i kiedy odbyła się uroczystość podpisania traktatu przez przedstawicieli polskich władz?
__________________________________________________________________________________
- Kto w imieniu Polski podpisał traktat akcesyjny? Podajcie imiona i nazwiska tych polityków oraz pełnioneprzez nich funkcje.
___________________________________________________________________________
- Który z prezydentów RP ratyfikował traktat akcesyjny? Podajcie jego imię i nazwisko.
___________________________________________________________________________
Polska w Unii Europejskiej – Być obywatelem Unii Europejskiej
Scenariusz lekcji
Pytanie kluczowe:
Jestem Polakiem czy Europejczykiem?
Faza wprowadzająca
- Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanietematu lekcji.
- Nauczyciel przedstawia cele zajęć, a następnie zapisujena tablicy pytanie kluczowe.
Faza realizacyjna
- Formy i metody pracy: praca z podręcznikiem, praca w parach, praca z tablicą multimedialną.
− Uczniowie w parach wykonują zadania 1. i 2. z kartypracy.
− Uczestnicy zajęć sprawdzają poprawność przygotowanych rozwiązań na podstawie mapy Państwa członkowskie Unii Europejskiej wyświetlonej na tablicy multimedialnej. W razie konieczności nauczyciel koryguje odpowiedzii wyjaśnia pojawiające się wątpliwości.
- Formy i metody pracy: praca z podręcznikiem, wykorzystanie technologii informacyjnej (Internet), praca indywidualna, praca w parach ,praca z tablicą multimedialną.
− Uczniowie zapoznają się z tekstem Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej z podręcznika/wyświetlonym na tablicy multimedialnej.
Następnie wykonują podane polecenia:
- Podaj rok, w którym Polska przystąpiła do UniiEuropejskiej.
- Wyjaśnij, dlaczego proces integracji Polski z EuropąZachodnią mógł się rozpocząć dopiero po 1989 roku.
− Uczestnicy zajęć wykonują w parach zadania 3.i 4. z karty pracy. Potrzebnych informacji szukają w Internecie –możliwość wykorzystania telefonów komórkowych.
− W razie potrzeby nauczyciel koryguje odpowiedzipodawane przez uczniów i wyjaśnia wątpliwości.
- Formy i metody pracy: krótki wykład, praca z podręcznikiem ,praca z tablicą multimedialną.
Nauczyciel omawia schemat Obywatelstwo Unii Europejskiej wyświetlony na tablicy multimedialnej. wyjaśnia, w jaki sposób uzyskuje się obywatelstwo unijne i jakie wynikająz niego uprawnienia.
- Formy i metody pracy: praca z podręcznikiem, pracaindywidualna, praca w parach.
− Uczniowie zapoznają się z fragmentem Swobodny przepływ osób z podręcznika. Następnie wykonująpolecenie: Wyjaśnij, jakie korzyści wynikajądla obywateli polskich z obowiązującej w UE zasady swobodnego przepływu osób.
− Uczestnicy zajęć pracują w parach: zastanawiają sięnad tym, jakie zagrożenia dla państwa i społeczeństwapolskiego może generować zasada swobodnegoprzepływu osób, a następnie prezentują swoje stanowisko.Nauczyciel podsumowuje ich wypowiedzii koryguje ewentualne błędy.
- Formy i metody pracy: praca indywidualna.
Uczniowie formułują argumenty uzasadniające tezę,że można pogodzić różne tożsamości – być jednocześniePolakiem i Europejczykiem.
Praca domowa
Uczniowie odszukują w dostępnych źródłach (min, w zasobach Internetu) informacje na temat strefy Schengen, a następnie wykonują następującepolecenia:
− Podaj rok, w którym Polska wstąpiła do strefy Schengen.
− Wymień nazwy państw członkowskich Unii Europejskiej,które nie należą do strefy Schengen.
Karta pracy
Polska w Unii Europejskiej
- Które państwa sąsiadujące z Polską należą do Unii Europejskiej?Wpiszcie do tabeli ich nazwy i cyfry, którymi zostały oznaczone na mapie.
Nazwa państwa |
Cyfra |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Podajcie nazwy państw sąsiadujących z Polską, które przystąpiły do Unii Europejskiej w 2004 roku.
_____________________________________________________________________
- Znajdźcie w dostępnych źródłach informacje dotyczące referendum ogólnokrajowego w sprawie przystąpieniaPolski do Unii Europejskiej. Następnie odpowiedzcie na podane pytania.
- Jak brzmiało pytanie, na które odpowiadały osoby uprawnione do uczestnictwa w referendum?
_____________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
- Jaki odsetek uprawnionych do głosowania wziął udział w referendum?
__________________________________________________________________________________
- Referendum w sprawie wejścia Polski do Unii Europejskiej odbyło się po podpisaniu traktatu akcesyjnego,czyli umowy międzynarodowej będącej prawną podstawą przystąpienia państwa do wspólnoty. Odszukajciew dostępnych źródłach informacje dotyczące traktatu akcesyjnego i odpowiedzcie na pytania.
- Gdzie i kiedy odbyła się uroczystość podpisania traktatu przez przedstawicieli polskich władz?
__________________________________________________________________________________
- Kto w imieniu Polski podpisał traktat akcesyjny? Podajcie imiona i nazwiska tych polityków oraz pełnioneprzez nich funkcje.
___________________________________________________________________________
- Który z prezydentów RP ratyfikował traktat akcesyjny? Podajcie jego imię i nazwisko.
___________________________________________________________________________
Polska w Unii Europejskiej – Być obywatelem Unii Europejskiej
Scenariusz lekcji
Pytanie kluczowe:
Jestem Polakiem czy Europejczykiem?
Faza wprowadzająca
- Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanietematu lekcji.
- Nauczyciel przedstawia cele zajęć, a następnie zapisujena tablicy pytanie kluczowe.
Faza realizacyjna
- Formy i metody pracy: praca z podręcznikiem, praca w parach, praca z tablicą multimedialną.
− Uczniowie w parach wykonują zadania 1. i 2. z kartypracy.
− Uczestnicy zajęć sprawdzają poprawność przygotowanych rozwiązań na podstawie mapy Państwa członkowskie Unii Europejskiej wyświetlonej na tablicy multimedialnej. W razie konieczności nauczyciel koryguje odpowiedzii wyjaśnia pojawiające się wątpliwości.
- Formy i metody pracy: praca z podręcznikiem, wykorzystanie technologii informacyjnej (Internet), praca indywidualna, praca w parach ,praca z tablicą multimedialną.
− Uczniowie zapoznają się z tekstem Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej z podręcznika/wyświetlonym na tablicy multimedialnej.
Następnie wykonują podane polecenia:
- Podaj rok, w którym Polska przystąpiła do UniiEuropejskiej.
- Wyjaśnij, dlaczego proces integracji Polski z EuropąZachodnią mógł się rozpocząć dopiero po 1989 roku.
− Uczestnicy zajęć wykonują w parach zadania 3.i 4. z karty pracy. Potrzebnych informacji szukają w Internecie –możliwość wykorzystania telefonów komórkowych.
− W razie potrzeby nauczyciel koryguje odpowiedzipodawane przez uczniów i wyjaśnia wątpliwości.
- Formy i metody pracy: krótki wykład, praca z podręcznikiem ,praca z tablicą multimedialną.
Nauczyciel omawia schemat Obywatelstwo Unii Europejskiej wyświetlony na tablicy multimedialnej. wyjaśnia, w jaki sposób uzyskuje się obywatelstwo unijne i jakie wynikająz niego uprawnienia.
- Formy i metody pracy: praca z podręcznikiem, pracaindywidualna, praca w parach.
− Uczniowie zapoznają się z fragmentem Swobodny przepływ osób z podręcznika. Następnie wykonująpolecenie: Wyjaśnij, jakie korzyści wynikajądla obywateli polskich z obowiązującej w UE zasady swobodnego przepływu osób.
− Uczestnicy zajęć pracują w parach: zastanawiają sięnad tym, jakie zagrożenia dla państwa i społeczeństwapolskiego może generować zasada swobodnegoprzepływu osób, a następnie prezentują swoje stanowisko.Nauczyciel podsumowuje ich wypowiedzii koryguje ewentualne błędy.
- Formy i metody pracy: praca indywidualna.
Uczniowie formułują argumenty uzasadniające tezę,że można pogodzić różne tożsamości – być jednocześniePolakiem i Europejczykiem.
Praca domowa
Uczniowie odszukują w dostępnych źródłach (min, w zasobach Internetu) informacje na temat strefy Schengen, a następnie wykonują następującepolecenia:
− Podaj rok, w którym Polska wstąpiła do strefy Schengen.
− Wymień nazwy państw członkowskich Unii Europejskiej,które nie należą do strefy Schengen.
Karta pracy
Polska w Unii Europejskiej
- Które państwa sąsiadujące z Polską należą do Unii Europejskiej?Wpiszcie do tabeli ich nazwy i cyfry, którymi zostały oznaczone na mapie.
Nazwa państwa |
Cyfra |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Podajcie nazwy państw sąsiadujących z Polską, które przystąpiły do Unii Europejskiej w 2004 roku.
_____________________________________________________________________
- Znajdźcie w dostępnych źródłach informacje dotyczące referendum ogólnokrajowego w sprawie przystąpieniaPolski do Unii Europejskiej. Następnie odpowiedzcie na podane pytania.
- Jak brzmiało pytanie, na które odpowiadały osoby uprawnione do uczestnictwa w referendum?
_____________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
- Jaki odsetek uprawnionych do głosowania wziął udział w referendum?
__________________________________________________________________________________
- Referendum w sprawie wejścia Polski do Unii Europejskiej odbyło się po podpisaniu traktatu akcesyjnego,czyli umowy międzynarodowej będącej prawną podstawą przystąpienia państwa do wspólnoty. Odszukajciew dostępnych źródłach informacje dotyczące traktatu akcesyjnego i odpowiedzcie na pytania.
- Gdzie i kiedy odbyła się uroczystość podpisania traktatu przez przedstawicieli polskich władz?
__________________________________________________________________________________
- Kto w imieniu Polski podpisał traktat akcesyjny? Podajcie imiona i nazwiska tych polityków oraz pełnioneprzez nich funkcje.
___________________________________________________________________________
- Który z prezydentów RP ratyfikował traktat akcesyjny? Podajcie jego imię i nazwisko.
___________________________________________________________________________